23 jan 2015

Niet meteen lage-emissiezone in Hasselt

Stad Hasselt is niet meteen van plan om een zogenaamde 'lage-emissiezone' te installeren in en rond de stadskern. Zo'n zone weert verouderde dieselwagens - waarvan er veel te veel fijn stof uitstoten - in bepaalde delen van de stad. Het gaat in de praktijk om dieselwagens van voor 2005. De Vlaamse regering besliste op 19 december 2014 om de instelling van zulke zones makkelijker te maken voor de steden en gemeenten.

OUDER NIET NOODZAKELIJK VUILER

"Op zich is elke maatregel die bijdraagt tot de vermindering van fijn stof een goede maatregel", zegt Hasselts schepen voor Leefmilieu Joost Venken. "En dus verdient ook deze mogelijkheid waardering. Dieselwagens zorgen inderdaad voor een grote bijdrage aan de uitstoot van lokaal fijn stof. Maar de manier waarop een en ander nu in de praktijk wordt omgezet, roept toch vragen op. De belangrijkste is dat dieselwagens van na 2005 niet noodzakelijk minder fijn stof uitstoten dan oudere modellen."

ECOSCORE

Venken neemt daarbij de gegevens van de onafhankelijke databank Ecoscore bij de hand. Je moet geen grote opzoekingswerken doen om vast te stellen dat bv. de Opel Corsa Hatchback uit 2002 met een uitstoot van fijn stof van 0,026 pm/km ('particulate matter') ruim onder die van de BMW 5 Stationwagen uit 2009 ligt (0,080 pm/km). Het aantal gelijkaardige voorbeelden is legio.

ASOCIAAL

"Door de oudere diesels zonder meer te weren, dreig je de minder kapitaalkrachtigen met hun wagen uit de stadscentra weg te houden", weet de Hasseltse milieuschepen. "Wie alsnog met zijn wagen in het stadscentrum wil ? wij pleiten er vanzelfsprekend voor om dat met het openbaar vervoer, met de fiets of te voet te doen - en een ouder dieselmodel heeft, wordt quasi verplicht een nieuwe auto te kopen. Zo bekeken wordt het een asociale maatregel, die zijn doel bovendien mist. Het milieu als excuus gebruiken om een klasseverschil te installeren in de binnenstad is géén goed idee."

STUDIE

Hasselt blijft anderzijds niet bij de pakken zitten wanneer het gaat om de aanpak van fijn stof. De stad is bv. nauw betrokken bij een praktische studie van o.a. de Antwerpse universiteit die lokale besturen concrete aanbevelingen wil geven. Het gaat om de ontwikkeling van een zgn. 'toolbox' om mensen beter te beschermen tegen de invloeden van fijn stof. Daarbij wordt gedacht aan het anders oriënteren van huizen of ramen, het planten van bomen en hagen op een strategisch gekozen plaatsen, enz.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.