28 dec 2020

Vooruitblik op cultureel 2021

2020 was ondanks de coronacrisis een boeiend jaar voor de Hasseltse musea. In 2021 hebben ze alvast heel wat ambitieuze plannen. 

 

Het Stadsmus besteedt in het voorjaar een expo aan de Hasseltse illustrator Stef Van Stiphout en bundelt vanaf juni zijn krachten met Villa Verbeelding voor een tentoonstelling over Brecht Evens. Het Jenevermuseum zal in het voorjaar ‘flipperen’, het meest opvallende naoorlogse caféspel bij uitstek, en kijkt al erg uit naar september, wanneer het zijn stokerij via storytelling en interactieve beleving ontsluit.
De al eerder aangekondigde expo ‘Activewear’ in Modemuseum Hasselt, over de band tussen mode en sport, werd wegens corona verschoven en opent daarom in juni 2021 de deuren.

 

Het nieuwe jaar gaat daarmee verder zoals 2020 was geëindigd: vol enthousiasme en goede moed. "Dat je ook in coronatijden cultuur kan beleven, hebben we in 2020 zeker aangetoond", zegt Groen-schepen voor Cultuur Joost Venken. "De Hasseltse musea bleken dé staycation-hit van de zomer. Het Modemuseum, Jenevermuseum en Het Stadsmus deden het in de maanden juli en augustus alle drie tien procent beter dan in 2019. Het toont dat ze altijd boeiende en veilige plekken om te vertoeven zijn, zelfs op een zonnige zomerdag.” 


De drie musea hadden voor de coronacrisis ontstond dit jaar een ambitieus programma, met uitzonderlijke tijdelijke expo’s: ‘Straks gaat het jenever sneeuwen’ in het Jenevermuseum, ‘SMUK’ en ‘DRESS.CODE.’ in Modemuseum Hasselt, ‘Ménage à deux’ en ‘Bacongo Limburg’ in Het Stadsmus.

Er werd heel wat werk verzet om het voorbije jaar -met succes- toch zoveel mogelijk mensen te bereiken. Zo werd er heel snel een digitale omslag gemaakt zodat elk museum virtueel thuis te bezoeken werd. Zeker tijdens de eerste lockdown waren deze heel populair. Absolute uitschieter hierin was het Jenevermuseum. Op een maand tijd bereikten we digitaal 30.000 bezoekers: evenveel bezoeker als we er normaal op jaarbasis ontvangen. 

"Jammer genoeg werd dit programma door COVID-19 grondig door elkaar geschud”, zegt schepen Venken. “Toch wisten de musea-teams op uitzonderlijke wijze van een nood een deugd te maken. Er werd heel wat werk verzet om het voorbije jaar -met succes- toch zoveel mogelijk mensen te bereiken. Zo werd er heel snel een digitale omslag gemaakt zodat elk museum virtueel thuis te bezoeken werd. Zeker tijdens de eerste lockdown waren deze heel populair. Absolute uitschieter hierin was het Jenevermuseum. Op een maand tijd bereikten we digitaal 30.000 bezoekers: evenveel bezoeker als we er normaal op jaarbasis ontvangen. We blijven deze experimenten verder herhalen in de toekomst en door te trekken.”

 

Bubbelrondleidingen

Algemeen liggen de jaarcijfers -vanzelfsprekend- lager dan in een normaal jaar. In Modemuseum Hasselt daalden ze  ongeveer 45 procent t.o.v. vorig jaar: 2020 telde 11.500 bezoekers. “Ondanks het feit dat we 120 dagen gesloten waren door corona of opbouw, zijn we best tevreden dat de individuele bezoekers de weg naar ons museum bleven vinden. In tegenstelling tot de grotere musea, die deze zomer minder bezoekers telden, hadden wij tijdens de zomermaanden 10 procent meer bezoekers dan vorig jaar. We speelden altijd kort op de bal met een coronaproof zomeraanbod, met originele nocturnes en bubbelrondleidingen. Mét succes. Bovendien vonden ook gezinnen duidelijk de weg naar het museum", zegt Karolien de Clippel, directeur van Modemuseum Hasselt.



Het Jenevermuseum haalt net niet de drempel van 10.000 bezoekers. Dit is een vermindering van ongeveer 70%, want de cijfers lagen de voorbije jaren tussen 30.000 en 35.000 bezoekers per jaar.  We zijn niet verwonderd over deze cijfers. Het Jenevermuseum is een belangrijke bezienswaardigheid voor toeristen die het DNA van Hasselt komen ontdekken. Door de sluitingen van de horeca is het minder aantrekkelijk geworden om op daguitstap te gaan. Bezoekers stellen hun bezoek bijgevolg liever uit.. Bovendien is het Jenevermuseum bij uitstek een museum voor groepsbezoeken, workshops en tastings. Ongeveer 20% van onze bezoekers komt in groep. Dit jaar vielen die zo goed als allemaal weg. Daarenboven hebben we ook het positieve effect van de Jeneverfeesten gemist, toch ook altijd goed voor enkele duizenden bezoekers“ zegt Davy Jacobs, directeur van het Jenevermuseum.

Het Stadsmus kreeg dit jaar 4.900 bezoekers over de vloer. Vorig jaar waren het er net geen 15.000. Doordat twee tijdelijke expo’s, ‘Ménage à deux’ en ‘Bacongo Limburg’, net openden op het moment van de verplichte sluiting, hebben we een groot aandeel bezoekers gemist. We trokken de digitale kaart en gaven iedereen de kans om onze expo ‘Ménage à deux’ virtueel te bezoeken, hielden rondleidingen via Facebook live, lieten mensen online meegenieten van een ‘Hessels menejtsje’ en bedachten originele opdrachten rond onze collectie om kinderen en volwassenen thuis aan het werk te zetten”, verklaart Ann Delbeke, directeur van Het Stadsmus.

Hoge tevredenheidsscore

De digitale omschakeling gaf ook heel wat nieuwe inzichten in de ervaring van een museumbezoek, dankzij het online-reservatiesysteem en de bijhorende tevredenheidsbevraging. “Zo weten we nu duidelijker wat de motivatie is van bezoekers om naar het museum te komen. Het valt op dat dit voor de drie musea anders is. De bezoekers van Modemuseum Hasselt willen vooral samen met hun gezelschap/bubbel een fijne tijd doorbrengen (43%), nieuwe dingen bijleren (41%) of ontspannen (25%). Bezoekers van het Jenevermuseum willen quasi hetzelfde, maar ‘een fijne tijd doorbrengen met hun gezelschap’ is hier sterker aanwezig (55%). Nieuwe dingen ontdekken komt op de tweede plaats met 26 %. De bezoekers van Het Stadsmus daarentegen kiezen voor een uitstap naar dit museum omdat het bij hun eigen interesses en kennis aansluit (36 %) en ze er nieuwe dingen kunnen ontdekken (35%). Ontspannen (15 %), al dan niet in gezelschap (25%), scoort beduidend lager”, aldus schepen Venken.


Ook de hoge waarderingscijfers van de 3 musea zijn opvallend. De NPS-score, een manier om de waardering te meten, via de vraag of de bezoekers het museum zou aanraden aan vrienden en familie is zeer hoog.  Voor het Modemuseum 9,2/10 voor het Stadsmus 8,95/10 en voor het Jenevermuseum 8,6.

 

Foto bovenaan: Boumediene Belbachir/Stad Hasselt

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren